Tootes leiduv suhkruasendaja on seedetrakti masendaja

Mõned ehk mäletavad noorus- või lapsepõlvest aega, kus eksisteeris halli sildi ja punase kirjaga Coca-Cola Light. Seda jooki keelas vanaema juua, sest seal olid sees suhkruasendajad ning neid ei tohtinud laps mingil juhul oma kasvavasse organismi lubada. Samas, suhkrut sai morsikannu ja vahepeal ka teetassi pandud supilusikaga ning sellega justkui polnudki mingit probleemi. Aga kas oleks pidanud olema?

Suhkur kui kui “valge surm”, kuid mis on asendaja?

Tegelikult on suhkur vägagi oluline koostisosa, mida inimese organism, eelkõige aju, funktsioneerimiseks vajab. Keskmiselt vajab inimene päevas umbes 50 grammi suhkrut, mis teeb umbes 9-11 teelusikatäit, kuid olgem ausad, seda piiri on väga kerge ületada sest suhkrut paljudes toodetes, kust me ei otsida ei oska. Tooted, mida esitatakse suhkruvabana, võivad justkui võimalikku päästerõngast pakkuda, täpselt nagu nostalgiline Coca-Cola Light.

Eriti populaarseks on muutunud suhkru asendamine toiduainete ja -lisandite maailmas. See käib käsikäes tervisliku või sportliku eluviisiga, kus paistab tihti olevat eesmärgiks suhkru tarbimine minimaliseerida. Pole ka imestada, sest on ju eesmärk üldiselt vähendada keha rasvaprotsenti ja/või kasvatada lihasmassi, seega suhkruvaba valgupulber kõlab igati loogiliselt, kuid kas see on ka tervislikum kui suhkur päriselt?

Suhkruasendaja blogi Pilt 1
Lisatud suhkrut võib olla keeruline välitda, sest seda leidub suurtes kogustes toodetes, mida igapäevaselt tarbime. (Pilt võetud food.ndtv.com)

Paljusid suhkruasendajaid ja nende mõju alles uuritakse

Suhkrut on püütud asendada “patuvaba” alternatiiviga juba väga pikka aega ning võimalusi selleks on palju. Levinumate asendajate seas võib kohata näiteks steviat, sukraloosi, aspartaami ja atsesulfaami. Loomulikult tekib küsimus, kas tegemist on ka tervisele kahjutute ainetega ning vastust sellele on keeruline anda, sest reaalsus on, et uurimine nende ainete mõju organismile on ikka veel luubi all ning paljud neist on praegu lubatud, kuid see võib tulevikus muutuda. Küll mitte magus-, vaid värvaine Tartrasiin (päikeseloojangukollane) oli pikka aega Fanta koostisosaks, kuid tänaseks on Coca-Cola selle sealt eemaldanud, põhjusega.

Samuti mängib rolli suhkruasendaja kogus, mis ainetega see tootes kombineeritud on ning kui pikalt inimene suhkruasendajaga toodet kasutab. Ennatlik oleks seega arvata, et silt “suhkruvaba”, toote automaatselt ohutuks ja tervislikuks muudab.

Segaduses ja stressis seedetrakt

Mis aga suhkruasendajate puhul ühine kipub olema, on see, et kui maitseretseptorid suus tajuvad magusat, siis saadavad nad ajule signaali, et ensüümid tuleb maos valmis panna, sest kohe saabub kõvasti suhkrut, mida energiaks hakata lagundama. Paraku jääb sinu seedesüsteem pika ninaga, sest ei saabu aineid, millega ta oskas midagi peale hakata.

Ega teiegi õnnelik poleks, kui pärast soojendust ja venitusi selgub, et trenn jääb ära, või restoranis oodatud tellimus ei saabugi. Pikaajaliselt aga võib selline seedetrakti narrimine tekitada talle stressi ja segadust, mis omakorda mõjutab kogu ülejäänud tervist negatiivselt.

Suhkruasendaja blogi Pilt 2

Kõige tervislikum viis suhkru tarbimiseks kehale

Tuleb ju ka tavaline lauasuhkur siiski suhkruroost või – peedist ning piirmäära tal ei ole, kuid töödeldud kujul lisatakse seda toiduainetele ja toodetele väga suures koguses ja üleküllus on lihtne tekkima. Sellepärast on lisatud suhkrute osakaalu vähendamine toidus oluline. Kuid keha vajab magusat ja energiat ning parim viis selle rahuldamiseks on looduslik suhkrut.

See võiks olla organismile kõige loomulikum ja stressivabam viis suhktrut saada. Muidugi tuleb ka siin säilitada kaine mõistus, ega keegi ei tunne end hästi, kui ta terve ämbritäie õunu korraga ära sööb. Tasub siiski meeles pidada, et nii lisatud kui loodusliku suhkru puhul on sinu keha vähem stressis kui suhkruasendajate puhul.

Suhkruasendaja blogi Pilt 3
Võrreldes suhkruga tõstab agaavisiirup veresuhkru ja insuliinitaset vähem ning mõjub hästi kakehakaalule, kuid fruktoosi pikaajaline ja suures koguses tarbimine ei pruugi olla tervislik. Maks muudab fruktoosi rasvaks, mis tõstab kolesterooli- ja triglütseriidide taset ning soodustab maksa rasvumist.

Boost Yourself ja suhkur

Kui me Boost Yourselfis hakkasime oma tooteid looma, siis me soovisime vältida selliseid suhkruasendajaid, mille puhul leidus teaduslikke uurimistöid, katseid või uuringuid, kus selgusid aine võimalikud kahjulikud tagajärjed organismile. Samuti väldime oma toodetes lisatud suhkrut sellel lihtsal põhjusel, et vägagi edukalt saab anda oma tootele hea maitse, kasutades looduslikke saadusi, ehk meie tooted sisaldavad 100% puhast toorainet. Näiteks mango pulber, mis on üheks koostisosaks meie paljude lemmikus Healthy & Weight vahepala proteiinisegus, ongi 100% mangost. Päeva lõpuks eeldab tervislike valikute langetamine tasakaalustatud ja teadlikku toitumist, see aga omakorda kõvasti tootesiltide lugemist.

Boost Yourself Tervisekaubamaja eesmärk on pakkuda selliseid tooteid, kus silte lugema ei pea.

Suhkruasendaja blogi Pilt 4
Puuviljade rohke kiudainete sisaldus tekitab kiiresti täiskõhutunde, piirates sel viisil organismi sattuvaid fruktoosikoguseid. Lisaks sellele aeglustavad kiudained suhkrute imendumist, seega on tegemist siirupist parema variandiga.
  • Vahepala - Troopiline Mango - 650g
    Boost Yourself Healthy & Weight vahepala proteiinisegu: Troopiline mango (650g)
    27.50
  • Vahepala - Must Sõstar - 650g
    Boost Yourself Healthy & Weight vahepala proteiinisegu: Musta sõstra maitseline (650g)
    27.50
  • Vahepala - HW - Goji + Jõhvikas - 500g
    Boost Yourself Healthy & Weight tervisesegu: Goji & Jõhvikas (500 g)
    37.50
  • Hommikusöögi Klubi - Tervislik Kiirpuder - 500g
    Boost Yourself Healthy & Weight Tervislik Kiirpuder (500g)
    6.90

Lisaks lugemist

Jaga arvamust