TFTAKi teadlaste soovitused: kuidas hoida seedimist tasakaalus


TFTAK on Toidu- ja Fermentatsioonitehnoloogia Arenduskeskus, mis tegeleb toidutööstusele uudsete lahenduste loomisega. Boost Yourself teeb TFTAKi teadlastega tihedalt koostööd.

Ebamugav tunne kõhus võib olla lihtsalt mööduv valuhoog, aga vahel annab see märku ka tõsisematest tervisehädadest. Peaaegu iga haiguse üks osa võib olla halb seedimine.

Toiduga saab mõjutada seedimisprotsessi. Hästi toimiv seedimine hoiab ära paljud tervisega seotud probleemid. Ka soolestiku õige mikrofloora säilimine sõltub korralikust seedimisest.

Peamised seedehäired:

  • Funktsionaalne düspepsia
  • Haavandid maos või kaksteistsõrmiksooles
  • Sapikivid
  • Gastroösofageaalne reflukshaigus
  • Ärritatud soole sündroom
  • Atüüpiline stenokardia
  •  Mao- või kõhunäärmevähk

Tüüpiline seedehäire sümptom on raskesti lokaliseeritav ebamugavustunne ülakõhus (naba ja rinnaku vahelises piirkonnas), mida võivad esile kutsuda mõningad toidud, liigsöömine, alkohol või ravimid (näiteks aspiriin). Seotud sümptomid on ka söögiisu kadumine, kehakaalu langus, iiveldus ja oksendamine, mõju sooletegevusele.

Soolestikus toodetakse ka näiteks neurotransmittereid, mis mõjutavad väga palju meie närvisüsteemi. See kõik on väga otseselt seotud meie ajuga. See, mida me sööme, võib määrata ka seda, kuidas meie närvisüsteem on reguleeritud. Digestion supertoidusegu on töötatud välja nii sinu kõhule kui ka ajutöö parandamiseks.

Kõhubakteristest sõltub inimese pikaealisus ning soodumus rasvumisele

Iga inimese soolestikus elab unikaalne bakterikooslus ehk mikrobioom. Umbes 99% inimesega seotud bakteritest elab jämesooles, kus inimene nende eest hästi hoolitsedes nende elutegevusest palju kasu võib saada.

Sooles elavad bakterid suhtlevad aktiivselt meie immuunsüsteemiga, tootes erinevaid ainevahetusprodukte ja signaalmolekule. Ühed sellised ühendid on rasvhapped nagu butüraat, atsetaat ja propionaat.

Näiteks on leitud, et butüraat soodustab regulatoorsete immuunrakkude moodustumist ja aitab seeläbi organismil alla suruda põletikulisi protsesse. Ammu on kirjeldatud ka teatud bakterite panust oluliste vitamiinide, nagu näiteks B12- ja K-vitamiin, tootmisesse.

Paljud tänapäeva haigused, alates allergiatest kuni vähkkasvajateni, võivad olla seotud just meie mikrobioomi mitmekesisusega, täpsemalt selle mitmekesisuse vähenemisega.

Lisaks eelnevale konkureerivad kasulikud bakterid sooles toidu ja elukoha pärast ka haiguseid tekitavate bakteritega. Kui toidame kasulikke baktereid neile meelepäraselt ja kooslus püsib tugev, siis suruvad nad alla paljude patogeensete bakterite kasvu sooles, kes muidu võiksid liiga tugevaks muutudes meile seedehäireid või muid muresid põhjustada.

Mikrobioomi uuringud on väga lai ja järjekindlalt kasvav valdkond ning bakterite kasulike omaduste kohta leiavad teadlased iga päev uusi seoseid meie organismi toimimisega. Selliseid uuringuid pakuvad Eestis SYNLAB ning Toidu- ja Fermentatsioonitehnoloogia Arenduskeskus.

Mis viib põhiliselt seedimise tasakaalust välja?

Mikrobioom on ajas üsna muutuv. Teadlased on üksmeelel, et sündides emalt päritud kooslus on oluline alustala edasiseks arenguks.

Kõige kiiremad muutused leiavad aset esimestel eluaastatel ja sealjuures on täheldatud märkimisväärset eelist loomulikul teel sündinud lastel keisrilõikega ilmale tulnud laste ees. Samuti on märgatud, et oluline eelis on rinnapiimatoidul olevatel laste nende ees, on pidanud varakult pudelitoidule minema.

Täiskasvanuikka jõudes on meie mikrobioom enam-vähem välja kujunenud. Küll aga hakkavad järjest rohkem rolli mängima elustiil, ravimid, haigused ja loomulikult toitumine. Läbi toitumise saame seega kõige paremini toetada mikrobioomi, et bakterikooslus meie sooles oleks mitmekesine ja tugev võitlemaks meie hea tervise eest.

Juba 6.-19. jaanuarini alustame üheskoos tervislikult uut aastat, mil kaotame üleliigsed kilod, juurutame uusi harjumusi ja tõstame enda energiataset. Pane ennast kirja siin Healthy Weight Challengile.

Mis toimub sooles, kui kõht on kinni?

Teadlased peavad normaalseks ja tervislikuks soole läbikäimise kiiruseks toidu neelamisest kuni väljutamiseni umbes 1-2 päeva. Seda saab ise lihtsalt testida, kui sööd peeti, mustikaid, või midagi muud, mis siis väljaheite värvi muudab.

Samuti saad seda jälgida, kui sööd seemneid või midagi muud sellist, mida ei ole korralikult läbi närinud ja mis seetõttu seedimata kujul soolestiku läbib. See viimane näide võiks küll tavaolukorras olemata olla või siis võtta seda kui selge märguandena, et söömisele tuleks rahulikumalt keskenduda ja korralikumalt närida.

Kahjuks kaasnevad aeglasema toidu liikumisega ka bakterikoosluse muutused, eriti just jämesooles, kus toit seisab kõige kauem.​ Toidumassi pikemal viibimisel jämesooles on täheldatud küll bakterite liigirikkuse tõusu, ent tihti võivad koosluses hakata võimutsema bakterid, kes toidumassis olevaid aineid lagundades toodavad muuhulgas rohkem põletikku soodustavaid ühendeid ning puhitust ja ebamugavustunnet tekitavaid gaase.

Pidevad põletikud sooles häirivad soole tööd, nõrgendavad immuunsüsteemi ja seeläbi kurnavad meie tervist. Need protsessid toimuvad aga tasapisi ja kui ükskord avastame, et seedimine on korrast ära just meie oma toiduvalikute tõttu, siis on kurb tõdeda, et oleksime võinud juba ammu midagi teisiti teha.

Mikrobioomi analüüs võimaldaks muutusi juba varakult märgata ja sõltuvalt olukorra tõsidusest saame toiduga peaaegu alati vähemalt kaasa aidata, et tervis taas paremaks muutuks.

Kuidas süüa, et kõht oleks korras?

Üheks pideva kõhukinnisuse põhjuseks võib olla vähene kiudainerikka toidu ja vee, aga ka valkude ja rasvade liigne tarbimine. Eriti pikkadel reisidel võime märgata, et süües teadlikult kergemat toitu, kus rohkelt köögivilju ja täisteravilju, on seedimine ka vähese liikumise korral parem.

Kui ainult toidust ei piisa või ei ole piisavalt tahtmist oma toidusedelit muuta, võib rikastada menüüd kiudainetega. Sealjuures on oluline valida sellised toidulisandid, milles on kombineeritud erinevat tüüpi kiudaineid. Nii nagu inimestel on lemmiktoidud, eelistavad ka erinevad soolebakterid erinevat tüüpi kiudaineid ja tervise seisukohalt on oluline säilitada sooles bakterite tasakaal ja mitmekesisus.

TFTAKi teadlased on loonud Elsavie nimelise kiudainesegude sarja, kus on sobivad segud nii selleks, et oma kiudainete tarbimist tasakaalustatult tõsta, kui ka neile, kellel soolestik on juba väga tundlikuks muutunud ja vajab õrnemat lähenemist, et taastumist toetada.

Selleks, et kõhukinnisust ennetada, on soovitatav suurendada vedeliku ja kiudainete tarbimist seni, kuni enesetunne ja kõhu läbikäimine on taas normaliseerunud.

-10%
(24 arvustust)
47.80 43.00
-10%
(18 arvustust)
62.60 56.30

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga